www.e-mistika.lv Šodien vārda dienu svin:
Melānija, Imanta
 
JAUNUMI
N-Latvija
Budisms
Kabala
Veselība
Rožkrustieši
Antroposofija
Brīvmūrniecība
Kristietība
Par mums
Arhīvs
* Bibliotēka
Domu nolasītājs




E-Mistērija
Lasītava
Takas un Celinieki
Latvijas Rožkrustiešu mājas lapa




Kas ir meditācija?16.11.2005

Meditācija uztverto informāciju pārvērš pieredzē. Pirmajā meditācijas līmenī, tās mērķis ir prāta nomierināšana un tā noturēšana vienā un tai pašā vietā. Tā rada plašumu starp uztvērēju un uztveramo, ļaujot izvēlēties lomas dzīves komēdijās un izvairīties no traģēdijām. Šī aizsargājošā distance visbiežāk tiek sasniegta, izmantojot koncentrēšanos uz paša elpošanas procesu vai arī koncentrējoties uz Budas veidolu – meditāciju, kuru sanskritā sauc „Šamatha”, bet tibetiski – „Šine”. Tas, kuram izdodas noturēt šo prāta stāvoli meditācijas „laboratoriskajos apstākļos”, pakāpeniski sasniegs to pašu arī ikdienas dzīvē. Tas ir pirmais solis cilvēka attīstībā un nepieciešamais pamats dziļā redzējuma sasniegšanai un daudz sarežģītāku meditācijas prakšu uzsākšanai.

Otru meditācijas līmeni sanskritā sauc par „Vīpassāna” un „Lhaktong” tibetiešu valodā. Šeit meditācijā netiek izmantoti veidoli, un tā ir mērķēta uz pašu prāta dabu. Kad mēs apzināmies bez jebkāda apzināšanās objekta, tad spontāni rodas sapratne un atskārsme par visa jēgu.

Tādējādi, meditācija – tā ir prāta koncentrēšanās uz kaut ko un no tā dzimstošā skaidrība.

 

Vai meditācija ir lietderīga visiem?

Vispārīgi runājot, meditācija ir domāta cilvēkiem, kuriem ir pietiekams daudzums pozitīvu iespaidu apziņas glabātuvē, lai varētu izturēt satikšanos ar pašu zemapziņu. Cilvēkiem ar psihiskām novirzēm meditēt var būt bīstami, jo viņiem ir tendence uztvert savas izjūtas un iekšējos stāvokļus kā pārāk reālus, un viņiem var rasties daudz neomulīgu prāta projekciju. Šādā gadījumā labāk ir skaitīt mantras un censties darīt pozitīvas darbības, nekā par ātru uzsākt koncentrāciju prasošas meditācijas. Tikai tad, kad jūties labi arī bez tabletēm, un vari strādāt, patstāvīgi dzīvot un uzturēt attiecības ar cilvēkiem, - tad arī ir pienācis laiks, lai nodarbotos ar meditēšanu.

Bez tam, ir arī meditācijas, kuras nevajadzētu praktizēt bez tā saucamā budistu Patvēruma pieņemšanas. Patvērums sniedz aizsardzību un rada saikni ar paša Budas dabu, saikni ar Mācību, ar draugiem, kas iet pa to pašu ceļu, kā arī ar Lamu, kas dod Patvērumu.

Turklāt, meditācija var radīt pozitīvus rezultātus tikai tiem cilvēkam, kuros ir pietiekams pamats tai meditācijai, kuru viņi praktizē. Ja sarežģītas meditācijas tiek izmēģinātas par ātru un neņemot vērā jau pārbaudītas pakāpeniskās prakses sistēmas, tad tas var novest pie tā saucamā „baltās sienas” stāvokļa, kad cilvēks izjūt mieru, taču drīzāk pēc būtības atrodas miega stāvoklī. Šāds stāvoklis var samazināt apķērību un enerģijas līmeni.

Tas, uz ko mēs tiecamies – tā ir apzināšanās, kura ir tikpat asa un skaidra kā dimants.

 

Kā nomierināt satrauktu prātu meditācijas laikā?

Izturieties pret bezjēdzīgām vai satraucošām domām kā pret zagli tukšā namā. Nedodiet tam neko – lai jau skatās apkārt, taču lai arī neko neatrod. Ja jums ir aktīvs prāts, bet jūs nepieķersieties domām, kas parādās prātā, tad nekāda kaitējuma no tādām domām nebūs. Nedodiet savām domām enerģiju, un tās jūs vairs netraucēs.

 

nakts.eclub.lv


Loading

 

Kopējot ievietoto informāciju, lūgums pievienot linku uz www.e-mistika.lv