www.e-mistika.lv Šodien vārda dienu svin:
Liza, Līze, Elizabete, Betija
 
JAUNUMI
N-Latvija
Budisms
Kabala
Veselība
Rožkrustieši
Antroposofija
Brīvmūrniecība
Kristietība
Par mums
Arhīvs
* Bibliotēka
Domu nolasītājs




E-Mistērija
Lasītava
Takas un Celinieki
Latvijas Rožkrustiešu mājas lapa




Meditācija nomierina prātu un sirdi04.09.2006

Kā apklusināt uzmācīgās domas, kas zum smadzenēs gluži kā bišu spiets — par problēmām darbā, nepaklausīgiem bērniem, ķildīgiem kaimiņiem, inflāciju, politiku?

«Cilvēks var domāt tikai tad, ja viņa prāts ir mierīgs,» saka Rīgas Stradiņa universitātes Integratīvās medicīnas laboratorijas vadītājs, sertificēts ārsts Igors Kudrjavcevs. Viņš uzskata, ka smadzenes tāpat kā motors vai dzinējs nevar strādāt bez pārtraukuma, tās jāiedarbina tikai tad, kad tas ir vajadzīgs.

Dziļa koncentrēšanās

«Uzskata, ka mums apkārt ir informatīvais lauks, kur atrodas visas domas un idejas. Tas ir kā radio raidītājs, kas raida noteiktā frekvencē, vajag tikai tam pieslēgties, bet mēs to nevaram, jo mūsu prāts aizņemts ar lietām, kuras uz mums neattiecas un par kurām mums nav jādomā,» ir pārliecināts Igors Kudrjavcevs, norādot, ka cilvēka uzmanība arī ir dzīvības enerģijas daļa, bet mēs bieži vien to izšķiežam sīkumos.

Viena no vienkāršākajām prāta nomierināšanas metodēm ir meditācija, ko var apgūt gan patstāvīgi, gan skolotāja vadībā.

«Pats galvenais ir prāta koncentrēšanās un atbrīvošanās no emociju varas,» skaidro ārsts. «No vienas puses, emocijas mūs uzlādē ar enerģiju, bet, no otras puses, tām ļaujoties, notiek milzīgs enerģijas patēriņš. Ne jau velti senie ķīnieši teikuši, ka jebkuras pārspīlētas emocijas, pat prieks, cilvēku iztukšo.»

Meditējot cilvēks var koncentrēties vai nu uz kādu iekšēju, vai ārēju objektu. Piemēram, Austrumu kultūrā parasti koncentrējas uz enerģijas centru, kas atrodas vēdera lejas daļā, bet kristīgajā tradīcijā — sirdī. Var koncentrēties arī uz ārējiem objektiem, piemēram, degošu sveci, ziedu, koku vai sauli.

Meditācija neprasa īpašus apstākļus vai zināšanas. Pats svarīgākais ir iemācīties nepievērst uzmanību maņu orgānu raidītajiem signāliem, kas, piemēram, uztver mobilā tālruņa zvanīšanu, trokšņus aiz loga u. c.

Meditēt var jebkurā laikā un vietā — gan birojā, gan kafejnīcā, gan pie dabas krūts. Tikai jāievēro meditācijas «zelta likumi». Pirmais no tiem skan šādi: domā par to, ko dari! Otrs: ja šajā brīdī kaut ko nevari, nedomā par to!

«Ja tu ēd, tad domā tikai par kumosu savā mutē. Ēšanas laikā nerunā ne ar vienu, neskaties televīziju, neatbildi uz telefona zvaniem. Ja pastaigājies — elpo, koncentrējies uz to, cik gaiss ir svaigs un tīrs. Arī strādājot sakņu dārzā, var koncentrēties uz to, ko dara, veicot darbu mierīgi un ar baudu,» Igors Kudrjavcevs dod vienkāršus padomus iesācējiem. «Man pašam patīk meditēt pie jūras, iedomājoties, ka mana elpa sakrīt ar viļņu šalkoņu. Līdz ar katru ieelpu un izelpu jūtu, ka manī notiek kaut kas labs.»

Kā meditēt ikdienā

Ērti apsēdieties krēslā, aizveriet acis un atslābinieties. Visas domas koncentrējiet uz elpu, kas ieelpojot virzās lejup uz enerģijas centru, kurš atrodas zem nabas. Piecdesmit reizes ieelpojiet un izelpojiet, domās skaitot līdzi, piemēram, viens — ieelpa, divi — izelpa. Fonā var skanēt meditatīva mūzika, kurai jābūt mierīgai, bez izteiktas melodijas un ritma.

«Domājiet par ieelpu un izelpu. Iztēlojieties, kā elpa ieplūst vēderā un jūsu domas visu laiku tai seko. Arī uzmanība sāk maigi šūpoties — augšup lejup,» Igors Kudrjavcevs ierāda meditācijas pamatus. «Domās elpu var pavadīt arī ar vārdiem, piemēram, «ieelpa» un «izelpa».»

Ārsts neiesaka akli sekot Austrumu tradīcijām un meditācijas laikā skaitīt mantras — īsus viegli atkārtojamus buramos vārdus vai lūgšanas, kuru nozīmi mēs bieži vien nesaprotam, bet ietekmi — neapzināmies. Igoram Kudrjavcevam tas atgādina notikumu ar kādu eiropieti, kas izdzēris Tibetas mūku veselības eliksīru un zaudējis potenci. Uz pārmetumiem, ka brīnumzāles neiedarbojas, svētie vīri atteikuši: «Uz mūkiem tās iedarbojas ļoti labi.»

Vairāk enerģijas, labāka veselība

Ja smadzenes darbojas ļoti aktīvi, cilvēks nevar aizmigt, viņam sāp galva, māc nogurums un viņš jūtas pilnīgi iztukšots. Mūsdienās šādu stāvokli bieži mēdz dēvēt par hroniska noguruma vai profesionālas izdegšanas sindromu.

«Cilvēka smadzenes patērē 40% no visa uzņemtā skābekļa. Meditācijas laikā smadzeņu aktivitāte mazinās un smadzeņu garoza patērē mazāk ķīmiskās enerģijas, kas būtībā ir tā pati dzīvības enerģija,» skaidro Integratīvās medicīnas laboratorijas vadītājs. Tas, ka meditējot cilvēks jūt atslābumu un pēc tam patīkamu siltumu, liecina, ka atbrīvojas enerģija.

Kad smadzeņu garoza vairs nav tik aktīva, daļa enerģijas aizplūst dziļāk — uz smadzeņu centriem, kas kontrolē visa organisma darbību, un cilvēka pašsajūta pakāpeniski uzlabojas.

«Meditācija nav ātrās iedarbības zāles. Lai būtu efekts, ar to jānodarbojas katru dienu,» norāda Igors Kudrjavcevs.

Kas notiek meditējot:

  • nomierinās prāts. Pētījumos pierādīts, ka meditācijas laikā samazinās smadzeņu garozas aktivitāte tajā rajonā, kur atrodas galvenais domāšanas centrs;
  • atslābinās muskulatūra. Šajā laikā atpūšas ķermeņa augšējās daļas — plecu joslas, kakla daļas muskuļi, uzlabojas smadzeņu apgāde ar skābekli.
  • uzlabojas veselība. Samazinās asinsvadu spazmas, normalizējas asinsspiediens, uzlabojas perifērās nervu sistēmas un gremošanas orgānu darbība;
  • mazinās nogurums un atjaunojas darba spējas. Piecas meditācijas minūtes atsver pusstundu miega.

Regīna Olševska, «Latvijas Avīze»
apollo.lv


Loading

 

Kopējot ievietoto informāciju, lūgums pievienot linku uz www.e-mistika.lv