www.e-mistika.lv Šodien vārda dienu svin:
Raivis, Raivo, Maksis
 
JAUNUMI
N-Latvija
Budisms
Kabala
Veselība
Rožkrustieši
Antroposofija
Brīvmūrniecība
Kristietība
Par mums
Arhīvs
* Bibliotēka
Domu nolasītājs




E-Mistērija
Lasītava
Takas un Celinieki
Latvijas Rožkrustiešu mājas lapa




Vitamīni veģetārā uzturā14.11.2008

Vitamīni ir organiskas vielas, kas nepieciešamas cilvēka organisma dzīvības procesu norisei. Veģetāriešu uzturā vitamīnu parasti ir vairāk nekā visēdāju uzturā, jo visvairāk vitamīnu atrodas tādos veģetāriešu iecienītos produktos kā pākšaugi, rieksti, augļi un dārzeņi. Turklāt, gatavojot ēdienu, daļa vitamīnu iet zudumā, un gaļa, kā zināms, pirms lietošanas uzturā praktiski vienmēr tiek termiski apstrādāta.

Jāņem vērā, ka A, D, E un K vitamīns šķīst taukos, bet pārējie vitamīni šķīst ūdenī. Taukos šķīstošo vitamīnu uzsūkšanai ir nepieciešami tauki (kurus bez problēmām var uzņemt ar augu valsts produktiem). D vitamīna apgādē uzturam nav liela nozīme, svarīgāka ir pietiekami ilga atrašanās saules gaismā.

Sabalansēts veģetārs uzturs pilnībā nodrošina ar visiem cilvēka organismam nepieciešamajiem vitamīniem. Gaļā ir daudz B grupas vitamīnu, taču šo vitamīnu netrūkst arī tādos produktos kā maize, auzu pārslas, pupiņas, zirņi un kartupeļi. Turklāt jāņem vērā, ka vislielākā dažādu vitamīnu koncentrācija ir liellopu un cūku aknās un nierēs, kurās bez vitamīniem uzkrājas arī tādas toksiskas vielas kā smagie metāli un pesticīdi. Tādēļ jāšaubās, vai, ēdot subproduktus nolūkā uzņemt organismam nepieciešamās uzturvielas, iegūtais labums pārspēj uzņemto kaitīgo ķīmisko vielu radīto ļaunumu.

Praktiski visus nepieciešamos vitamīnus cilvēks var uzņemt ar augu izcelsmes produktiem. Ir divi izņēmumi - D un B12 vitamīns - šos vitamīnus augi nesintezē. Kā jau tika minēts, nepieciešamo D vitamīna daudzumu organismā var nodrošināt, pietiekami uzturoties saulē. Ādā uzkrājas D vitamīna rezerve, - vasarā pietiekami daudz uzturoties saulē, veselam cilvēkam ar D vitamīna rezervi pietiek visai ziemai.

B12 ir vienīgais vitamīns, kuru nespēj veidot ne augi, ne dzīvnieki; šo vitamīnu spēj sintezēt tikai mikroorganismi. Galvenais šī vitamīna avots mūsdienu cilvēka uzturā ir dzīvnieku izcelsmes produkti, tomēr B12 vitamīnu var uzņemt, arī ēdot svaigus, nemazgātus zaļumus, dārzeņus, augļus un ogas (vitamīns tiek uzņemts ar baktērijām, kas atrodas uz augiem) un dzerot svaigu akas vai avota ūdeni, kā arī ar dažiem raugiem un ieraugiem. B12 vitamīnu sintezē arī baktērijas, kas atrodas cilvēka organismā, taču vairums zinātnieku uzskata, ka vitamīna sintēze notiek pārāk tuvu resnās zarnas lejasgalam, lai to būtu iespējams absorbēt.

Ieteicamā B12 vitamīna dienas deva ir niecīga: tikai 2-3 mikrogrami. Turklāt lielāko daļu no šī vitamīna organisms izmanto atkārtoti - vēlreiz absorbē, nevis izvada. Ar vesela cilvēka organismā esošo B12 vitamīna rezervi parasti pietiek vairākiem gadiem, tādēļ regulāra šī vitamīna uzņemšana nav obligāta.

vegetarisms.lv


Loading

 

Kopējot ievietoto informāciju, lūgums pievienot linku uz www.e-mistika.lv