Amerikā un citās valstīs darbojas neliels skaits slēgtu skolu, kas domātas tieši nākamās elites sagatavošanai. Amerikā tās ir apmēram 300 privātas internātskolas, kuras katru gadu pabeidz tikai apmēram viens tūkstotis t.s. elites bērnu. Džons Teilors Gatto ilgstoši pētījis arī tās un apkopojis 14 principus, kas kopīgi šīm elitārajām iestādēm.
Amerikā un citās valstīs darbojas neliels skaits slēgtu skolu, kas domātas tieši nākamās elites sagatavošanai. Amerikā tās ir apmēram 300 privātas internātskolas, kuras katru gadu pabeidz tikai apmēram viens tūkstotis t.s. elites bērnu. Džons Teilors Gatto ilgstoši pētījis arī tās un apkopojis 14 principus, kas kopīgi šīm elitārajām iestādēm.
Cilvēku dabas iepazīšana
Šo mērķi elites bērni sasniedz ne jau studējot moderno psiholoģiju, bet gan pastiprināti apgūstot vēsturi, literatūru, teoloģiju (ne ticības mācību), likumus un filozofiju, tai skaitā spēju analizēt un domāt dialektiski1.
Aktīvā lasītprasme
Aktīvā lasītprasme nozīmē ne tikai spēju patstāvīgi lasīt un saprast dažādus tekstus, bet arī brīvi, precīzi un ar izteiksmi izteikt savas domas rakstiski un runājot svešas publikas priekšā. Gatto ir pārliecināts, ka šīs prasmes var apgūt katrs bērns un tās būtiski palielina bērnu iespējas atrast savu ceļu dzīvē. To katrs spēj iemācīties arī patstāvīgi – pēc iespējas biežāk rakstot un runājot svešu cilvēku vai svešas auditorijas priekšā.
Ieskats galveno valsts un starptautisko institūciju darbības principos un mērķos
Apguvuši to, elitāro skolu audzēkņi samērā labi orientējas dažādu institūciju (likumdevēji, tiesas, izpildvara, armija, prese, korporācijas u.c.) darbībā un savstarpējā mijiedarbībā.
Labu manieru, pieklājības un laipnības apgūšana
Šīs prasmes, kuras tiek slīpētas nepārtrauktos vingrinājumos, elites bērniem dzīvē paver daudzas durvis, ļauj dibināt un uzturēt nepieciešamos kontaktus. Tieši pēc labām manierēm un stājas eliti var atšķirt no obligāto skolu audzēkņiem, kuri dižojas ar rupjību, nežēlību, ārēju nevīžību, paviršu virspusējību.
Patstāvīgs darbs
Ja obligātajās vidusskolās 80 – 90% aktivitāšu veic skolotāji, bet bērniem lielākoties tiek atvēlēta pasīva loma, tad elitārajās skolās šī proporcija ir apgriezta. Elitārās skolās tiek veicināts patstāvīgs bērnu darbs un sadarbība starp bērniem.
Enerģiskas fiziskās kultūras nodarbības
Fizkultūra elitārajās skolās netiek uzskatīta par greznību vai tvaika nolaišanas mehānismu, bet galveno ceļu personīgās grācijas, stājas, izturības, rakstura, sāpju un izaicinājumu pārvarēšanas, kā arī pašdisciplīnas spēju izkopšanai. Pat mūsdienu filmās varam vērot, ka modernā aristokrātija nezaudē laiku pasīvi zvilnot televīzijas priekšā, bet aktīvi un ik dienas sporto (daudzveidīgos sporta veidos), caur to gūstot neatvairāmu fizisku šarmu, dabisku gaitas vieglumu un iespaidīgas klātbūtnes efektu. Elitāro skolu audzēkņi parasti par godu uzskata dalību spēcīgākajos nacionālajos sporta klubos. Elitāro skolu pabeidzēji parasti ir arī izveicīgi dejotāji.
Spēja patstāvīgi piekļūt katrai vietai un personai
Piemēram, skolēns var izvēlēties mērķi panākt personīgu tikšanos ar pavalsts gubernatoru vai lielas korporācijas vadītāju, patstāvīgi nokļūt un apmesties kādā tālā vietā.
Atbildības izkopšana
Sākot no tā, ka katrs elitāras privātskolas audzēknis pats uzklāj savu gultu, sakārto un nospodrina savu apģērbu, ievēro priekšzīmīgu higiēnu (ko pārbauda katru rītu rīta līnijā), mazgā traukus, uzpoš telpas, uzņemas vadīt pasākumu vai klubu, izdot skolas avīzi utt. Atbildība šajā kontekstā nozīmē izdarīt vēl vairāk (spert soli tālāk), nekā no tevis tiek gaidīts, sasniegt izcilību. Pretstatā obligātajām vidusskolām, kurās dominē minimālisma psiholoģija.
Izdzīvošanas prasme un personīgo standartu kodekss
Augsti un augoši personīgie standarti ražošanā (radošā darbībā), uzvedībā, morālē.
Meistarības iepazīšana mākslā un kultūrā
Elitāro skolu audzēkņi labi orientējas izcilos mūzikas, glezniecības, dejas, skulptūru, dizaina, arhitektūras, literatūras, dramaturģijas un citos pasaules kultūras sasniegumos. Ja neskaita reliģiju, māksla ir vienīgais veids, kā pacelties pāri dzīvnieciskam materiālismam un saskarties ar diženumu.
Spēja precīzi novērot un reģistrēt savus novērojumus
Britu aristokrātija savulaik turējās pie šādas aksiomas: ja tu nespēj uzzīmēt to, ko esi redzējis, tad tu īsti neesi redzējis. Tātad zīmēšana un citi novērojumu pierakstīšanas veidi nav laika nosišana, bet gan uztveres spēju trenēšana.
Spēja pārvarēt dažādu veidu izaicinājumus
Katram cilvēkam ir savas vājības un bailes. Lai celtu savu pašapziņu un iespējas, ir svarīgi pārvarēt savas lielākās bailes. Piemēram, šķietami nepārvaramu kautrību var pārvarēt, pieņemot izaicinājumu runāt lielas auditorijas priekšā. Ja cilvēks jūtas gļēvs, viņam ir svarīgi pārvarēt bailes no fiziska izaicinājuma vai sāpēm. Katram gadās pakrist, bet tā nav liela nelaime. Svarīgi ir, lai pakritušais atkal celtos kājās. Pat ja iznāk pakrist vairākas reizes pēc kārtas, katru reizi ir jāceļas kājās. Ja esi palicis atkarīgs no atkritumu barības (angliski – Junk Food), narkotikām, azartiskām spēlēm, seksa, ekrāna tēliem, patērētāja kultūras u.tml., ir svarīgi šo atkarību pārvarēt un izvēlēties augstākus standartus.
Spēja atturēties no sasteigtiem, nepārdomātiem, impulsīviem secinājumiem, instinktīvas reaģēšanas
Tas ietver spēju domāt patstāvīgi, ieturēt pauzi, neuzķerties uz propagandas trikiem, baumām, aprunāšanu, melno propagandu, baiļu iedzīšanas teorijām un citiem „sabiedrības konsensa formēšanas” paņēmieniem, ar kādiem mūs ik dienas bombardē masu mēdiji un dažādi „eksperti”.
Savu spriešanas spēju un vērtību sistēmas nepārtraukta pārbaudīšana un uzlabošana
Tas ietver arī savu ticējumu un aizspriedumu nemitīgu kritisku pārbaudi, savas vērtību sistēmas kritisku pārvērtēšanu. Ja vecie uzvedības modeļi nedod iecerētos rezultātus, tad ir skaidrs, ka tie ir nederīgi, tāpēc pārskatāmi. Tās pašas rīcības nemitīga atkārtošana, gaidot citus rezultātus, ir idiotisma pazīme.
Materiālu sagatavoja Jānis Kučinskis
tautasforums.lv
18.01.2011
Komentāri:
guga 23:41:57 05.02.2011
62.85.19.217
Zināma lokanība vienmēr vajadzīga. Ja būsi pārāk stīvs, i noliekties nevarēsi.
Girts, mb 15:23:02 03.02.2011
87.110.188.219
Nupat satiku Apukšas Čakru.Šis teica, ka večiem vajaga diezgan lielu lokanību, lai tur iekostos ... Aber ko tik visu neizdarīsi apskaidrības labad ...
Eze 13:08:33 02.02.2011
217.199.114.64
Nu re, un mums mācīja - rudimentārs orgāns :)))
mb 12:47:03 02.02.2011
80.255.228.17
un aste ir priekš tam, lai būtu kur iekosties :D
Eze 12:06:52 02.02.2011
217.199.114.64
Un gulta jāsaklāj tāpēc, lai piedzimtu...
Eze 12:04:55 02.02.2011
217.199.114.64
Paldies! Skaidrs. Jāpiedzimst tāpēc, lai saklātu no rītiem gultu :)
Girts Ezei 12:02:07 02.02.2011
87.110.188.219
Čav, Eze!Tā atbilde ir gauži vienkārša - tad tādi jautājumi vairs nerodas (nepārproti, tas uz mani ilgtermiņā neattiecas :))). Ja jautājumi nerodas, arī atbildes vairs nav vajadzīgas, jo cilvēks pats atrodas atbildē. Un tāpēc, ka atrodas atbildē, arī jautājumi nerodas. Čūska ir iekodosies astē.
Solītis pirms šī stāvokļa varētu būt, ka šādi jautājumi rodas. Tiesa, atbildes mēdz grūti nāk ;)))) Dziednieku slimības, manuprāt, rodas no atbilžu neatrašanas, jebšu precīzāk, no nebūšanas atbildē.
Vēl solīti atpakaļ - šie jautājumi nerodas, jo ir virpulis ar nepadarāmiem darbiem, kaut kas jāķer, jāpagūst nobaudīt atļautie un aizliegtie augļi un ir ne līdz eksistenciāliem jautājumiem.
He,he,he - vai tu re - spirāle sanāca :)))))
Eze 11:17:22 02.02.2011
217.199.114.64
Sveiks, Ģirt! :)))
'priekš kam no rīta jāsaklāj gulta, ja vakarā atkal jāuzklāj; kāda jēga piedzimt, ja tāpat jānomirst'
Un kādas ir atbildes, saturot pārlaicīgā klātbūtni? :)
Eze 11:11:37 02.02.2011
217.199.114.64
Jā, wu, tiešām paldies! :)
Ziedoni es piepinu nesaistīti, tikai vārdu sakritības pēc (jo sēž viņi manī kopš taš epifāniju pirmās grāmatiņas), lai gan - vislielākā saite, kas man aktuāla, ir tas, ka epifānijā, tāpat kā Tavā komentārā ir izteikta nepieciešamība pēc izlemšanas :)))
~~~~~~~
Mācos to mākslu - dzīvot ar visiem pa draugam. Kaimiņu puikas piekāva manējo, negribas tāpēc ar kaimiņu naidoties, pieteicu puikam, lai piekrīt un nestrīdas (Eze- oho, asociācijas ar jauno latviešu multeni 'Norīt krupi!'). Taisnība, ka vista bija pirmā. Vistai prieks, ka es viņu cienu. Bet ola arī bija pirmā - tur es viņai piekrītu, un ola mani uzskata par saprotošu cilvēku. Šī? Šī ir ļoti jauka glezna! Bet no otras puses... man jums jāpiekrīt, ka ne visai... Jūs mani pārliecināsiet, jums būs vēl taisnība.
No vienas puses un no otras puses! Piekrītiet, kad jūs ieejat veikalā un jums saka, ka Rīgas balzama nav. Bet balzamu var dabūt... no otras puses. Piekrītiet, ka tiem no otras puses arī ir taisnība. taisnība ir vieniem, ir otriem. No kuras puses nauda ir nauda? No cipara puses vai no ģērboņa puses?
Piekrītiet, ka saule tikpat skaista lec, cik skaisti noriet. Piekrītiet, ka tur, kur saule ir tagad, vienam tā lec, vienam noriet. No vienas puses un no otras puses. Taisnība lampai uz galda, un taisnība tumsai kaktā. Taisnība tiem, kuri teic 'smird', un taisnība tiem, kuri teic 'smaržo'. Ķiploks, piemēram, vienam smaržo, bet otram - smird. Tāpat zirgi, siers, odekoloni, 'Baltie ceriņi', 'Landiši'. No vienas puses un no otras puses. Šausmīgi daudz taisnību. Nojukt var, ja nav savējās.
I.Ziedonis
Girts 07:03:20 02.02.2011
87.110.188.219
Paldies, Wu, par Tavu komentu!Tas ir tieši par to, pie kā esmu nonācis (laikam pareizāk - pie kā esmu Esamības pievests). Aizsūtīšu mb vienu raksta galu; ja tik viņš varēs visu ar bildēm salikt.
Attiecībā uz rrrrrr komentu - tā ir, taču nevar neatzīmēt, ka daļa no vergturu peļņas, ja sistēma sakārtota, aiziet nodokļu veidā skolām, slimnīcām, utt. Kādas ir alternatīvas? Komunistiskā sistēma ir OK, taču tai vajadzīgs attiecīgs apziņas līmenis, kas stāv virs 'ja tas ir kopējs, tatad nepieder nevienam' + nodrošina varas nekāru vadītāju pieejamību un nokļūšanu pie varas. Naturālā saimniecība? Varbūt, bet tas nav viegli, turklāt laikabiedru pieredze rāda, ka tāpat ir vajadzīgi vairāk brīvi naudas līdzekļi, kas jāiegūst kaut vai strādājot skolā. Savukārt skola tiek uzturēta no tās pašas 'vergturu' naudas.
Ja jautājumā ieiet dziļāk, rodas atbildes, ko Guga aprakstījis. Plus vēl dažas atklasmes, kas rodas no - priekš kam no rīta jāsaklāj gulta, ja vakarā atkal jāuzklāj; kāda jēga piedzimt, ja tāpat jānomirst.
Visas cilvēka laicīgās darbības, ja cilvēks, tās darot, apziņā nav ietvēris pārlaicīgā klātbūtni, tiešām ir nosacīti bezjēdzīgas. Un otrādi - lai ko cilveks darītu, ja cilvēka apziņa satur pārlaicīgā klātbūtni, cilvēka darbība kļūst dievišķa.
Wu 00:16:10 02.02.2011
78.84.153.159
Čau! :)
> Hm.. wu, vai dialektiski ir diagnoze?
Nē.
Diemžēl, rakstā paskaidrojums pie cipariņa '1' neko īpaši nedod, tas neko nepaskaidro. Drusku mēģināšu izvērst, kam noderēs, tiem noderēs.
Tātad.
Dialektiskā domāšana kādu laiku bija galvenais manu interešu objekts (pēdējos dažus gadus) Es to arī šobrīd uzskatu par vienu no svarīgākajām lietām, ar kuru esmu iepazinies un tās pamati būtu jāapgūst ikvienam. Saprotams, ka tikai tiem no kopas 'ikviens', kuri vēlas būt paši savas dzīves patiesi saimnieki. Nevis šķietami :)
'Dialektiskā domāšana' ir domāšana, kas balstās uz dialektisko loģiku, ka bāzes loģiku.
Cits šīs loģikas apzīmējums ir 'Otrā loģika', par kuru šeit nedaudz rakstīju/tulkoju pirms gadiem 3-4 un pat mēģināju komentāros kaut ko skaidrot un pat drusku audzināt, lai piedod lasītāji manu tābrīža kautkādāmērā maksimālismu :)))
---- runa iet par tekstiem http://www.e-mistika.lv/?kat=arh&txt=478 un http://www.e-mistika.lv/index.php?txt=701) un komentāriem pie dažiem citiem.
Ko es par to domāju šodien?
'Domāt dialektiski' šodien ir nepieciešamība un šī nepieciešamība pieaugs.
Jo pasaule šodien mainās ar katru dienu ātrāk un šis ātrums pieaug 'ekponenciāli'. Un ja grib adekvāti šajā visā nenoteiktībā noorientēties un saprast kas vispār notiek (saprotams, ka ar mērķi rīkoties) un kaut ko izmainīt uz labo pusi, nevis veidot kartējo 'ar labiem nodomiem ceļu, kas tiek bruģēts uz elli', kas mums ir ļoti pazīstama situācija, kad pie vadības grižiem tiek ļautiņi, kuri nespēj adekvāti novērtēt situāciju (tā gan nav tikai mūsu pārvaldnieku bet vairuma valstu pārvaldnieku problēma), --- tad domāt dialektiski ir vienkārši šodienas dzīves nepieciešamība, citas izejas nav.
Ja nepārvalda šo domāšanas metodi, tad šos procesus vienkārši nevar ne adekvāti saprast, ne kur nu vēl ietekmēt un vadīt. Tas, kurš nepārvalda dialektisko domāšanu, neizbēgami kļūst par marioneti to cilvēku rokās, kuri šo domāšanas metodi pārvalda. Piemēram, šādu elitāro skolu beidzēju rokās, kuriem, kā izrādās, pat ir šāds mācību priekšmets :)
> Man liekas, ka dialektiski taču nenozīmē kaut ko tikai nošķirt, bet arī
> 'savienot nesavienojamo'? Tas pats vienums vien iznāk, tikai 'pufīgāks'
> un dinamiskāks, ne'?
Savienot nesavienojamo, jā. Tādā nozīmē, kā - ieraudzīt parādības visus aspektus. Bet tas nav vis galarezultāts, bet tikai starp rezultāts. Viens no.
> Vai teiksim, padomāt par kaut ko no vienas puses, un tad no otras..
Ēēē, ne gluži tā. Tas ir tikai domāšanas procesa sākums, bet ir vēl turpinājums un nobeigums.
Jā apskatīt jebkuru procesu un parādību, apskatot visus tās aspektus (bezgalīgo daudzumu). Vispirms jāprot ieraudzīt šis bezgalīgais daudzums un pēc tam jāprot izvēlēties tos, kas ir būtiski šībrīža konkrētajai situācijai (pareizi 'novilkt procesa/parādības robežas' dotajā brīdī/vietā). Dialektiskās loģikas darbības rezultāts vienmēr ir vienkārša atbilde uz jautājumu 'darīt man to vai nedarīt?' Piemēram, 'Rakt tranšeju vai nerakt?' Dialektiskās loģikas darba rezultātā vienmēr ir iespējama konkrēta rīcība, jo atbilde ir skaidra 'rakt!' vai skaidra 'nerakt!'. Ja dialektisko loģiku nepārvalda, tad atbilde ir kaut kas tamlīdzīgs kā 'no vienas puses rakt, bet no otras puses skatoties - nerakt...' -- stāvi nu kā Buridana ēzelis, nav iespējama nekāda rīcība. (ilustrācija par šo parādību no filmas 'Обитаемый остров' http://vimeo.com/2763412)
Saprotams, ka tam, kurš netaisās neko darīt vai pavada savu dzīvi tikai vienkāršās situācijās, dialektiskā loģika 100 gadus nav vajadzīga. :)
> eh un tad sanāk trešā un ceturtā.. 'un tik daudz taisnību. Apjukt var, ja
> nav savējās' (kā teica Ziedonis) :)))
Šo definīciju problēma, ka tās dod cilvēki, kuri nesaprot par ko iet runa.
Lūk vēl viena ilustrācija - no cilvēka, kurš saprot par ko iet runa - http://www.e-mistika.lv/index.php?txt=701
un vēl viens īss ievads par to - kas īsti ir dialektiskā loģika - šeit:
http://shuhov69.narod.ru/otvety_kleina/besedy_o_2_logike.htm
Eze 14:50:35 01.02.2011
217.199.113.54
Vai teiksim, padomāt par kaut ko no vienas puses, un tad no otras..eh un tad sanāk trešā un ceturtā.. 'un tik daudz taisnību. Apjukt var, ja nav savējās' (kā teica Ziedonis) :)))
Eze 13:50:27 01.02.2011
217.199.113.54
Hm.. wu, vai dialektiski ir diagnoze?Man liekas, ka dialektiski taču nenozīmē kaut ko tikai nošķirt, bet arī 'savienot nesavienojamo'? Tas pats vienums vien iznāk, tikai 'pufīgāks' un dinamiskāks, ne'?
Wu 11:32:06 01.02.2011
195.13.162.34
:)))
Wu 11:30:29 01.02.2011
195.13.162.34
ak tad, 'domāt dialektiski'... ?
guga 11:07:23 29.01.2011
62.85.19.217
Un atvainojos par nelāgām valodas konstrukcijām iepriekšējā tekstā - tas no steigas un kā reize nerūpīgas attieksmes :).
guga 09:55:57 29.01.2011
62.85.19.217
Protams, rrrrr ir sava daļa taisnības, bet tikai maza niansīte ir tā, ka vismaz 60 gadu periodā pēc otrā pasaules kara, kad 'vergiem' vismaz tā saucamajā 'brīvajā pasaulē' un patiesībā arī Padomju Savienībā pēc Staļina laika beigām bija sniegtas salīdzinoši ļoti lielas brīvības un ērtības, ja nu kas ir palikuši vergi un nav izauguši vismaz līdz šai buferzonai, ja ne līdz pilnīgai garīgai neatkarībai (vienmēr un vienlaicīgi uz Zemes ir arī pietiekami daudz cilvēku, kuri ir pilnībā iekšēji neatkarīgi, pat vistrakākajos vergu laikos), ir pilnīgi un tikai paši vainīgi.
Un no tā saucamās 'vergu' kategorijas ceļš līdz šai buferzonai tāpat kā līdz iekšējai brīvībai var iet tikai ievērojot, dzelžaini ievērojot un, cik vien iespējams, audzinot savos bērnos lūk šos, augstāk minētos, principus. Lai tos ievērotu, nav jāmācās šajos buferzonas cilvēku 'pitomņikos'. Tos var ievērot ikviens ikvienā vietā un stāvoklī, jo tie attiecas uz cilvēku pašu. Buferzonas 'pitomņikos' bērni un pusaudži tiek piespiesti tos ievērot vismaz, kamēr viņi atrodas tur, bet padarīt tos par savu dabu vienalga var arī cilvēki paši pašaudzināšanas procesā un var arī ieaudzināt savos bērnos no mazotnes, ja vienīgi tam bērnam nav jau ārkārtīgi slikta iedzimtība, ģimenes audzināšanas procesā.
'Pitomņikā' piespiesti tie bērni un jaunieši, ja šie principi nav ielikti jau ģimenē, vienalga vēlāk tos nerealizēs savās dzīvēs.
rrrrr 14:11:47 25.01.2011
91.142.2.74
pareizi būtu domāt šādi : šīs skolas apmāca un izveido īpašu šķiru, kuru īstie vergturi izmanto par buferzonu iedarbībā uz vergiem. Vienkāršiem vārdiem sakot visi 'mēsli' tiek apmaisīti starp vergiem un šo 'eliti', kamēr vergturis mierīgi sildās saulītē un kūpina cigāru ... un praktiski vergi nekad neuzzinās īstenību , tā lūk tas darbojas. Bez tam, manipulāciju iespējas šajā gadījumā ir tik plašas, ka ar pārdesmit sējumiem būs par maz lai aprakstītu.
Eze 00:46:34 20.01.2011
217.199.114.64
Skumji nez kāpēc..