Reliģijas un veģetārisms

Visu pasaules lielāko reliģiju svētajos rakstos ir norādes uz veģetārismu kā ideālu dzīvesveidu.

Budisms. Viens no budisma pamatprincipiem ir nevardarbīga attieksme pret visu dzīvo un dabu. Budisms māca dzīvot tādā veidā, kas nenodara ļaunumu ne cilvēkiem, ne dzīvniekiem, ne videi. Ir budisma virzieni, kas kategoriski iestājas pret nogalināšanu, un šo principu attiecina arī uz dzīvniekiem, putniem, zivīm un kukaiņiem.

Visu pasaules lielāko reliģiju svētajos rakstos ir norādes uz veģetārismu kā ideālu dzīvesveidu.


Budisms. Viens no budisma pamatprincipiem ir nevardarbīga attieksme pret visu dzīvo un dabu. Budisms māca dzīvot tādā veidā, kas nenodara ļaunumu ne cilvēkiem, ne dzīvniekiem, ne videi. Ir budisma virzieni, kas kategoriski iestājas pret nogalināšanu, un šo principu attiecina arī uz dzīvniekiem, putniem, zivīm un kukaiņiem. Citu budisma virzienu pārstāvji šim principam nepiekrīt, un liela daļa budistu nav veģetārieši, tas saistīts arī ar to, ka daudzi budisti dzīvo kalnu rajonos, kur bez gaļas lietošanas uzturā nav iespējams izdzīvot. XIV Dalailama, atbildot uz jautājumu, ko viņš domā par veģetārismu, 2000. gadā sacīja: “Tas ir brīnišķīgs. Mums noteikti ir jāveicina veģetārisms.” RAKSTS: Budisti aicina aktīvi aizstāvēt dzīvnieku tiesības.


Hinduisms. Hinduisti uzskata, ka pārtika ietekmē cilvēka personību un ka apēstā gaļa cilvēkā veicina agresivitāti un izraisa nemieru, savukārt veģetārs uzturs nomierina prātu un veicina cilvēka garīgo attīstību. Vairums hinduistu ir veģetārieši, galvenokārt laktoveģetārieši, jo tiek uzskatīts, ka pienu no govīm, bifeļiem un kazām iegūst, nenodarot ciešanas dzīvniekiem. Hinduisms māca, ka visiem dzīvniekiem ir dvēsele un ka dzīvnieku nogalināšana izraisa karmiskas sekas. Senajos Indijas rokrakstos vienkārša veģetārā barība tiek dēvēta par “tīru ēdienu”; cilvēks, kas ēd šādu barību, esot mierīgāks, ar možāku prātu un skaidrāku domāšanu. Arī jogi veselības un ētisku apsvērumu dēļ parasti izvēlas veģetāru uzturu.


Islāms. Korāns atļauj gaļas ēšanu, tomēr tajā ir ieteikts uzturā lietot veselīgu barību, un daudzi musulmaņi secina, ka ar to domāts veģetārs uzturs. Muhamedam tiek piedēvēti vairāki izteicieni, kuri atbalsta veģetārismu un nosoda agresīvu attieksmi pret dzīvniekiem. Tādēļ daudzi šiīti un islāma mistiķi, piemēram, sūfisti, uzskata, ka veģetārs dzīvesveids iemieso islāma ideālus, un tādēļ izvēlas veģetāru uzturu.


 


Kristietība. Bībelē attiecībā uz veģetārismu ir atrodami visai pretrunīgi izteikumi. Gaļas ēšana kristiešiem ir atļauta, taču nav ieteicama.


Pirmajā Mozus grāmatā (1:26-28) ir teikts: “Tad Dievs sacīja: “Darīsim cilvēku pēc mūsu tēla un pēc mūsu līdzības; tie lai valda pār zivīm jūrā un pār putniem gaisā, un pār lopiem, un pār visu zemi un visiem rāpuļiem, kas rāpo zemes virsū.” Un Dievs radīja cilvēku pēc Sava tēla, pēc Dieva tēla Viņš to radīja, vīrieti un sievieti Viņš radīja. Un Dievs tos svētīja un sacīja uz tiem: “Augļojieties un vairojieties! Piepildiet zemi un pakļaujiet sev to, un valdiet pār zivīm jūrā un putniem gaisā, un katru dzīvu radījumu, kas rāpo pa zemi.””


Bībelē nav norādīts, vai cilvēkam dotā vara pār visiem dzīvajiem radījumiem ļauj tos lietot uzturā. Nākamais pants Pirmajā Mozus grāmatā liek noprast, ka Dievs cilvēkiem nav vēlējis ēst gaļu: “Un Dievs sacīja: “Redzi, Es jums esmu devis visus augus, kas nes sēklu, kas vien ir zemes virsū, un visus kokus, kas augļus nes, kam sēkla sevī; tie lai jums būtu par ēdamo.””


Tas ļauj izteikt pieņēmumu, ka Dieva sākotnējais plāns bija veģetārisms. Grēka rašanās to mainīja, tika ieviesti asins upuri, lai ar tiem izpirktu grēku, jo nāve bija maksa par grēku. Līdz ar pēdējo upuri – Jēzu Kristu – dzīvnieku upurēšana vairs nebija nepieciešama, un veģetārisms kļuva par daļu no kristietības. To apliecina vairākas rakstu vietas Jaunajā derībā, piemēram:


“Neposti Dieva darbu ēdiena dēļ! Viss gan ir šķīsts par sevi, bet cilvēkam, kas ēzdams apgrēcinājas, tas ir par ļaunu. Tāpēc ir labāk neēst gaļu un nedzert vīnu, nedz arī ko citu darīt, kas brāli apgrēcina.” (Apustuļa Pāvila vēstule romiešiem 14:20-21);


“Jo Svētajam Garam un mums ir paticis jums neuzlikt nekādu citu nastu kā vien šo nepieciešamo: sargāties no elku upuriem, asinīm, nožņaugtā un netiklības; no tā sargādamies, jūs labi darīsit. Dzīvojiet veseli!” (Apustuļu darbi 15:28-29).


Tomēr veģetārismam kristietībā ir sekundāra nozīme, par to liecina, piemēram, Jēzus Kristus teiktais: “Vai tad jūs nesaprotat, ka viss, kas ieiet mutē, noiet vēderā un tiek izmests laukā. Bet, kas no mutes iziet, tas nāk no sirds, un tas sagāna cilvēku. Jo no sirds iziet ļaunas domas, slepkavība, laulības pārkāpšana, nešķīstība, zādzība, nepatiesa liecība, zaimi. Tas viss sagāna cilvēku, bet ēšana ar nemazgātām rokām cilvēku nesagāna.” (Mateja evaņģēlijs 15:17-20 un Marka evaņģēlijs 7:18-23)


Tas, kas ēd, lai nenicina to, kas neēd; bet tas, kas neēd, lai netiesā to, kas ēd visu. Jo Dievs viņu pieņēmis. (..) Es zinu un esmu pārliecināts Kungā Jēzū, ka nekas nav nešķīsts pats par sevi: vienīgi tam, kas domā, ka tas nešķīsts, tam tas nešķīsts.” (Apustuļa Pāvila vēstule romiešiem 14:3 un 14:14)


http://www.vegetarisms.lv/


 


28.07.2007

Komentāri:

 Eduards,   18:46:15 06.08.2007 
MB- Strādā jau trešo nedēļu.
Tiešraides links: http://159.148.16.236:8000/listen.pls
Mājaslapa: http://radioeipi.zapto.org
E-pasts- radioeipi@gmail.com

 mb, Eduard,   14:07:33 06.08.2007 
nepublicejam, kamer nestrādā! kāds šobrīd ir links uz radio?

 Eduards,   20:02:06 04.08.2007 
Paturpinot drusku par RV aizsākto Radio EIPI sakarā ( un ņemot vērā to,ka relīzes par radio ne e-mistērija.lv , ne e-mistika.lv nepublicē, taču uzskatot, ka e-mistika lasītājus tas varētu interesēt)-

Iepriekš plaši izskandinātais raidījums ''Domu Upe'' beidzot sasniegs ēteru, proti, šobrīd provizoriski jau pirmajā septembra nedēļā,Radio EIPI ēterā varētu izskanēt ''Domu Upes'' pirmais raidījums.
Vadīšu to kopā ar Andu Balodi, kā jau tas bija paredzēts iepriekš,kad raidījums tika gatavos Nabas ēteram.

 Līga,   09:00:35 01.08.2007 
Tas ūdenslīdējs stāstīja, ka Baltijas jūras apakšā atšķirībā no citām jūrām ir pilns ar mīnām, lādiņiem, visādām šķembām. Nekādi koraļļi pie mums nav :)))

 Eze, RV  01:14:35 01.08.2007 
Vai Tu nodarbojies? ;)

 guga,   21:48:03 31.07.2007 
Vēl viena skaista pasaule. Kāpēc, lai ar to nenodarbotos, ja ir iespēja :)))? Protams, ja to var darīt bez lieka sasprindzinājuma.

 Līga, RV,   16:34:44 31.07.2007 
Man klasesbiedrs ar to nodarbojas, fanātiķis:))) , esot pat niris Norvēģijas aukstajos ūdeņos, bet skolas laikā bija slimīgs puišelis..:)))

 RV,   16:29:50 31.07.2007 
Vegetaarietis, nevegetaarietis...viens kaapj kalnos otrs nekaapj kalnos..utt...katram savs
..., bet kaapeec cilveeki nodarbojas ar zemuudens peldeeshanu man skaidrs naf...

 guga, Ezei  15:49:55 31.07.2007 
Kad nelietosi ilgāk, pamazām to 'garšīgs un normāls produkts' nomainīs 'ar neapšaubāmu nepatiku bet, ja ļoti vajag, iekšā var dabūt' :)))...

Ir diezgan grūti saprast kā līķis (bet bioloģiski ņemot jebkurš kautķermenis nav nekas cits kā no zarnām un apspalvojuma atbrīvots līķis) var likties 'garšīgs un normāls' produkts :)))...

Uztaisi ekskursiju uz kautuvi, Eze! Tā ir vērtīga pieredze :))).

 Eduards,   15:46:20 31.07.2007 
Nu,tādā aspektā piekrītu gugam.

Nav tāds ''principā''.

Ir dvēseles,kas ir gana attīstītas un savos fiziskajos ķermeņos spēj iztikt tikai no ūdens un saules enerģijas,kā jau guga minēja kaut kur iepriekš.

 guga, Andri  15:40:58 31.07.2007 
Bet, protams, Andri! Viss ir normāli. Es vēlreiz saku, es neaģitēju pret gaļas ēšanu. Es tikai mēģinu aizstāvēties pret argumentāciju, ka bez tās principā nevar iztikt (vienalga masā vai individuāli).

Es negribu karot pret vai par principā - kā jau teicu, manuprāt, tas ir cilvēka izvēles jautājums, bet, protams, tā nav viegla izvēle, ja ir citāds dzīves stils, ierašas, uztura paterni. Un, protams, ir arī bioķīmijas atšķirības - vieniem šāda izvēle ir grūtāka, citiem vieglāka.

Bet tas, ko es gribu aizstāvēt, es gribu aizstāvēt veģetārisma iespēju, es esmu tikai par to, ka nav problēmu ar veģētārismu principā :))).

 Eze, gugam  15:39:28 31.07.2007 
Protams, ka es neapvainojos. Vēl jo vairāk tāpēc, ka man nav problēmu ne ar gaļas ēšanu, ne ar neēšanu. Otro gadu lietoju gaļu tikai 'negadījumos', joprojām uzskatu to par garšīgu un normālu produktu (ja nav piebāzta ar uzlabotājiem), bet man nav jāslienājas pēc tās un varu iztikt bez.

Es PRINCIPĀ esmu PAR to, ka tai IR sava vieta normālā ēdienkartē.

 guga, Ezei  15:29:06 31.07.2007 
Vēdiskā civilizācija jau arī nav radusies Indijā. Patreiz uzskata, ka visdrīzāk kaut kur Altaja priekškalnēs, Sibīrijā. Apmēram tur, kur savā laikā Rasma Rozīte brauca savu svētvietu būvēt un kaut kur uz Austrumiem no turienes.

Indijā ir radušās pavisam citas kultūras, kuras nebūt nebalstījās uz piena lopkopību saimnieciski. Tās ir senās dravīdu (konkrēti senās Dienvidindijas tamilu un Ziemeļindijas Mohendžodaro kultūras). Protams, tur notika savstarpēja ietekme, kad āriešu lopkopji ienāca Indijā ar saviem lopu ganāmpulkiem un sastapās ar daudz senāko Ziemeļindijas pilsētu kultūru, bet Vēdu pamats ir dzimis tālu uz Ziemeļiem no Indijas.

 Andris 8,   15:28:20 31.07.2007 
Guga.
Es neko Tev nevaru iebilst .:)Patlaban lasu Gaļinas Šatalovas grāmatu 'Dziednieciskais uzturs',kurā ir pārliecinoši argumenti minēti par labu veģetārismam .Bet teicu jau ,ka man gaļas ēšana beigsies tad ,kad vairs nejutīšu vajadzību pēc tās.Visi cilvēki taču nav ar vienādu bioķīmiju !Tas ir tāpat kā dienvidnieki ,ikdienā dzerdami vīnu ,nekļūst par alkoholiķiem,bet ziemeļniekam nonākt atkarībā darot to pašu ir daudz lielākas izredzes!:)))

 guga, Andrim  15:19:53 31.07.2007 
Bet, protams, ja Tu uzskati, ka gaļa Tev ir vajadzīga, tās ir Tavas tiesības, un neviens to netaisās apstrīdēt.
Katrs pats izvēlas savu uzturu un dzīvo kā pats vēlas. Mēs taču esam brīvi arī šajā ziņā. Un kā jau teicām, ne ēšana pati par sevi kādu pataisa sliktāku, ne arī neēšana pati par sevi labāku.

 guga, Eze, Andrim  15:14:06 31.07.2007 
Nu nav taču runa par to veģetārisms vai vegānisms. Ir runa par to, ka tīri vēsturiski ir pastāvējušas pat lielas ļaužu kopas, kas ir vedušas saimniecību bez dzīvnieku kaušanas, un ne tikai kādos tropiskā vai vispār maiga klimata apstākļos, un ka tas ir noticis ilgstoši. Budistiskās Tibetas apstākļos vēl piedevām tas notika ilgstoši ievērojamas izolācijas apstākļos un ekstremāli skarbā klimatā.

Ir runa par to, ka var pastāvēt jēgsakarīgi dažādas saimnieciskas sistēmas, ka ne saimniekošanas sistēma nosaka uzturu, bet izvēlētais uzturs nosaka saimniekošanas sistēmu, un piedevām vēl to ir iespējams uzbūvēt visai dažādi.

Bet ak tu mūžs, ja citādi Tev ir grūtības ar gaļas ēšanu, vari taču būvēt savas uzskatu piramīdas, ka tieši un tikai Tava gaļas ēšana ir vienīgā, kas nodrošina pēdējo normālās saimniekošanas secības saliņu pastāvēšanu pasaulē :))).

Atvaino, Eze! Tas tāds maziņš uzbrauciens - cerams, ka neapvainosies.

Andri! Tu tiešām domā, ka nav neviena fiziski un psihiski smaga darba strādnieka, kas būtu veģetārietis?

Tavai zināšanai pie Krievu 'Barības problēmu institūta' (tā bija 'kastīte', kas strādāja pie specnaza un kosmonautu pārtikas arī cita starpā) vēl 70-tajos gados pētīja pārtiku pie ekstrēmām slodzēm - pie alpīnistiem, augstkalnos, aizpolārā loka apstākļos. Un pierādījās, ka kaut arī veģetāra uztura gadījumā ir varbūt mazliet grūtāk sasniegt to pašu uzrāvienu, toties izturības parametri pieaug ievērojami.

Viena no stipri ideālām stratēģijām ekstremeāliem apstākļiem, ko ir pētījuši eksperimentāli, ir maizes graudaugi (mieži kā viens no visideālākiem) un sakņu sautējumi ar pietiekami ar B, D un E grupas vitamīniem bagātu taukvielu (piemēram sviesta) piedevām. Gaļa tur nebūt nepierādījās kā ideāls produkts.

 Andris 8,   15:01:08 31.07.2007 
Ļoti laba dokumentāli mākslinieciska filma !:)

http://www.kinozal.ucoz.ru/news/2007-07-14-378

 Eduards,   14:54:51 31.07.2007 
Eze- kā kuru. Ir dažādi vegāni ar dažādiem motīviem,tāpat kā veģetārieši.

 Eze, gugam  14:51:39 31.07.2007 
Vegānisma gadījumā nekādus jakus (vai zirgus) nastu nešanai un lauku apstrādei nemaz nevarētu turēt un tad nebūtu arī kūtsmēslu. Tie ir tomēr ir ļoti jauki :))) gan jau, ka arī ilgspējīgāki nekā kūdras resursi...
Vegānu filosofija taču ir pret dzīvnieku ekspluatāciju, ja?

 Andris 8,   14:45:48 31.07.2007 
Līgai,Gugam,Eduardam.
Protams ,ka muskuļu raustīšanās notika vingrinājumu dēļ ,bet ļoti pieticīgais veģetārais uzturs ļoti pauaugstināja šo vingrinājumu efektivitāti un paaugstināja jūtīgumu .To pašu varu darīt arī tagad ,ēdot kā parasti ,un nav problēmu .Un vispār jau ,ja es kādreiz atteikšos no gaļas ,tad ne jau tāpēc ,ka tas ir labi vai slikti ,bet gan tāpēc ,ka man vienkārši gaļa vairs negribēsies!:))Un par cik strādāju diezgan smagu un stresainu darbu ,tad gaļa manā uzturā vēl joprojām ir nepieciešama .

 guga,   14:28:52 31.07.2007 
Kristīgajā tradīcijā agrīnās kopienas arī praktiskajā dzīvē pieturējās pie veģetārisma, lai gan tas nebija absolūta prasība. Pamatuzturs kopienās bija maize, medus, tas pats kazu vai govju piens un siers. Un tikai ar to arī praktiski iztika.

 guga, Ezei  14:22:46 31.07.2007 
Kaut kā nebiju dzirdējis, ka Tibetā, kad nekāva lopus, laukus mēsloja ar sintētiskajiem minerālmēsliem un turēja lielas platības siltumnīcu. Tiesa, nevarētu teikt, ka tibetiešu tradicionālais uzturs - miežu milti, tēja un jaku sviests - būtu ļoti daudzveidīgs ikdienā, toties tas nodrošina ar praktiski visu nepieciešamo cilvēku arī bez gaļas ēšanas - tas nu gan ir fakts, pie tam ir piemērots arī ārkārtīgi skarbam klimatam :))).

 Guga, Eze  14:18:50 31.07.2007 
Tu nu mēģini tikai spekulēt. Tevis piesauktā augu seka pati pat bez mēslošanas nodrošina lauku bagātināšanos. Piena lopi sniedz arī kūtsmēslus bez to kaušanas, un eksistē vēl tādi organiskā mēslojuma veidi kā sapropels, kūdra utt.

 Eze,   14:08:57 31.07.2007 
OK, lielas lauku un siltumnīcu platības uz mākslīgajiem minerālmēsliem... :(((

 guga,   14:04:51 31.07.2007 
Nu tad jāpieturās pie Eduarda ieteiktā vegānisma. Tas vispār nekādi nevar radīt problēmas.

Bet es esmu tomēr pārliecināts, ka arī piena lopkopība var pastāvēt bez kaušanas. Tibetā cita starpā arī bija aizliegts kaut lopus. Ganāmpulkos budistiskajā Tibetā vismaz sākotnēji tie gāja bojā tikai dabisku apstākļu dēļ. Tibetieši ēd gaļu, bet īsti likumīgi skaitījās ēst tikai nevainīgi bojā gājušu dzīvnieku gaļu. Tas, ka gribot ēst gaļu tibetieši vēlāk sāka paši tīšām savus dzīvniekus dzīt uz kraujām, lai tie nokristu, nosistos un būtu 'nevainīgi' bojā gājuši, tas jau ir cits jautājums.

 Eze, gugam  13:48:24 31.07.2007 
Ja mēs norādam ceļu un paraugu kā jādzīvo (bez kaušanas), tad mums jābūt pārliecinātiem, ka visiem tas ir pieejams.

Es ar to arī iesāku - ka nelielas vai pat paprāvas ļaužu grupas ekskluzīvu dzīvesveidu nodrošināt nav problēmu. Problēmas sākas, kad to pašu grib lielākā sabiedrības daļa.

Piemēram, auto, viensētu, vientuļu salu utt.

 guga,   13:46:04 31.07.2007 
Atmaksāsies ar liela mēroga 'dabas katastrofām un daudzu cilvēku ciešanām, jo kā Tjutčevs teica: 'Nedomājiet, ka skaistā daba ir neapzinīgs veidojums...'

 guga, Ezei  13:44:26 31.07.2007 
Lūk par piena lopu izkaušanu - tas manuprāt ir pilnīgi nevajadzīgi tā runāt. Skotijā, kur klimats nav mazāk skarbs kā pie mums funkcionē kopienas, kur nekauj lopus. Nu un kas?! Nekas, cik zināms, funkcionē. Tas vienkārši ir citādi jāorganizē tad un viss.

Šobrīd jau kauj pēc četriem gadiem, jo esot neracionāli turēt ilgāk. Tāpat kā visa Somijas biškopība ir praktiski pārgājusi uz vienas sezonas bišu saimēm, ko rudenī vienkārši iznīcina. Lūk tās ir jau smagas perversijas un novirzes domāšanā, kas agrāk vai vēlāk atmaksāsies.

 guga, Ezei  13:40:36 31.07.2007 
Jā, samērs ir ļoti svarīga lieta. Bet globalizācijas apstākļos tikt atpakaļ pie samēra var tikai mazu lauksaimniecības komūnu saimniecībās, kas dzīvo praktiski naturālo saimniecību apstākļos. Lūk, ja aizbrauksim tur tagad pie tiem vecticībniekiem, par ko runājām, tur arī esot viena kopiena, kas dzīvo tuvu naturālajai saimniecībai. Tāda pieeja ir iespējama, bet citādi - globalizācijas ideologiem interesē tikai peļņa un varas koncentrācija. Tas ir smags gadījums. Visas tās putnu un liellopu izkaušanas - tas arī esot daudz mazāk ar putnu gripu vai govju trakumsērgu saistīts, daudz vairāk ar globalizētāju interesēm. Tā gudri cilvēki runā. Bet ko tur var izdarīt - neko. No viena sociālisma soļojam citā - daudz briesmīgākā, jo daudz labāk organizētā. Un tas saucas globalizācija.

 Līga, Ezei,   13:38:08 31.07.2007 
Jā, augseka ir jāievēro, tāpat kā dabā jābūt līdzsvaram, vismaz no mana laukos dzīvojoša cilvēka viedokļa. Tāpat droši vien ar pārtiku. nevar katru dienu ēst auzu pārslas. Noriebjas taču! :) , tad atkal jāpamaina ēdienkarte.

 Eze,   13:36:17 31.07.2007 
Piena lopkopība Latvijā nekad nebūs bez lopkautuvēm, to arī nosaka klimats un kaut vai tās pašas pļavas un ganības, siltās mītnes utt. Mēs nekad nevarēsim, manuprāt, nenogalināt piena lopus, kā to prasa vēdas.

Secinājums - gaļas ēdājs ir vajadzīgs :)))

 Eze,   13:33:58 31.07.2007 
Augkopība katrā valstī ir dabas apstākļiem piemērota, augseka jāievēro... pļavām un ganībām ir sava vieta Latvijas saimniekošanas sistēmā, viens te solījās uzart...

 Eze, gugam  13:31:30 31.07.2007 
Par to es arī runāju - par sātu. Visu, bet samērīgi. Agrāk ekskluzīvos produktus (es tajos komentos runāju ne jau par gaļu, bet par samēriem !!!!) tagad lieto masveidā un ir problēmas - ar cukurniedru un kafijas, kakao plantācijām, ar kokvilnas laukiem (Arāla jūra !!!), gan jau ka arī ar banāniem utt. Savulaik Bašķīrijā griķi milzīgas plantācijas noplicināja (skaidri nezinu, dzirdēju no tantes)... redzēs, ko tagad rapsis mums te izdarīs... un kas būs, ja visi tikai rīsus ēdīs?

 guga, Ezei vēl  13:24:20 31.07.2007 
Savukārt krietni vairāk lnekā tagad lietoja zivis. Bet ikdienā klasiski maizi, putras, biezpienu un pienu, sviestu. Visumā pat varētu teikt, ka ikdienas uzturs bija pat diezgan vēdisks ;).

 guga, Ezei  13:22:23 31.07.2007 
Latvijas dabiskajā saimniekošanas sistēmā (kas sen vairs nav iespējama savā klasiskajā variantā) gaļu starp citu lietoja ļoti maz. Galvenokārt tikai uz svētkiem. Ikdienā praktiski nemaz.

 guga, Ezei  13:20:49 31.07.2007 
Protams. Apdzīvotajā Visumā nekas nav bez problēmām, un cilvēka dzīve sastāv no problēmām. Tādas vai citādas, tās ir vienkārši jārisina.

Protams, veģetārisms atrisina kādas problēmas, bet to vietā rada citas.

 Eze,   13:19:53 31.07.2007 
Vēdās nekur nav aprakstīts siena laiks, siltās mītnes govīm utt.
ko nu darīt?

Vēdas ir siltā klimata produkts un es nesaku, ka aukstuma dēļ ir jāēd gaļa, bet gan to, ka klimats ietekmē saimniekošanas sistēmu un produktu saturu (tajā skaitā augu valsts uzturvērtību).

Vēdas arī paredz, ka tās vajag sludināt, ievērojot vietu, laiku un apstākļus, secinu - piemērojot vēdisko garu tiem apstākļiem, kas Latvijā ir.

OK, ja Latvijā ir globalizācija un mēs varam atvest ajūrvēdiskos produktus no Indijas un visus apmierina tas, ka Indija apgādās ar tiem visu pasauli, noplicinot savu zemi, tad viss ir kārtībā...

 guga, Eduardam  13:18:12 31.07.2007 
Es personīgi nekad neesmu kritizējis veģetārismu, kad vēl ēdu gaļu (jo kļuvu patiesībā par veģetārieti tiklīdz pats varēju noteikt savus uztura ieradumus), nekad neesmu kritizējis arī gaļas ēšanu. Lai taču cilvēks ēd, ko grib.

Es tikai cenšos aizstāvēt veģetārismu pret nepamatotiem pārmetumiem, ka no tā kā tāda kaut kas var būt slikti, ka gaļas ēšana ir nepieciešamība tāpēc, tāpēc un tāpēc utt. Jo, protams, tie visi ir viltus argumenti, kuru mērķis ir kādiem, kuriem tomēr sirdsapziņa īsti labi kaut kur dziļi iekšā nejūtās nezin kādēļ pēc sastapšanās ar veģetārisma ideju ;). Diezin kāpēc tikai?! Godīgāk tak būtu vienkārši pateikt - nu gribu es ēst gaļu un ēdīšu, bet to tas cilvēks nevar pateikt, tāpēc sāk izdomāt viltus argumentus.

Lūk tikai pret to es arī cīnos - nu mazliet. Pa lielam jau arī šie argumenti man ir vienaldzīgi, kamēr nebrauc man personīgi ar tiem virsū :))).

Citādi man nav nekādu iebildumu pret jebkādu ēšanu.

 Eze,   13:09:25 31.07.2007 
Veģetārisms masveidā arī nebūs bez problēmām.

 guga, Eduardam  13:09:04 31.07.2007 
Nu jauns līmenis, ne jauns līmenis - tas nu ir pilnībā uzskatu jautājums. Garīgais ceļš pats par sevi nekur un nekad nav prasījis vegānismu. Un es pieturos pie tām prasībām, ko uzliek Raksti. Vēdiskās tradīcijas aizstāvjiem ir taisnība tajā aspektā, ka ne jau tikai zaļumu ēšana vai vispār uzturs pats kā tāds var noteikt da jebkādu līmeni - piens, piemēram, lai kādi nebūtu modernās uzturzinātnes tam atrastie trūkumi, ir ļoti vērtīgs pie pranajamas praksēm. Pie noteiktām pranajamas praksēm labs, kvalitātīvs piens ir vienīgais produkts, kas var aizsargāt pret problēmām. Šivananda iesaka pat pie noteikta veida pranajamas prakses pāriet uz tīru piena uzturu (tikai svaigs piens) - un tas ir tiešām diezgan nopietns līmenis, ja jau tikai no piena vien - šķidrā formā, svaiga, var pārtikt :))).

No tradīcijas viedokļa jauns līmenis var būt tikai patērētā uztura daudzuma samazināšana uz uzkrātās tīrās garīgās enerģijas ieslēgto mehānismu rēķina, bet tur pavisam nav svarīgi, ko Tu konkrēti lieto uzturā.

Atceramies kā Tilopa mācīja Naropu atmest savu veģetārieša un kastas lepnību liekot tam sastapties ar sevi mednieka, askēta - zivs ēdāja, nepieskaramā un vēl citos veidolos. Svarīgāks pat par gaļas ēšanu /neēšanu kā tādu ir būt labam cilvēkam ar atvērtu sirdi, kas netaisa ne no kā pozu.

Galvenais jau jautājums ir, lai būtu skaidrs, kāpēc Tu kaut ko dari, un lai tas atbilstu patiesai iekšējai vajadzībai.

 Eze,   13:06:45 31.07.2007 
Dienišķās maizītes pelnīšanai sev un ģimenei visos laikos ir veltīta lielākā cilvēka darba dienas daļa tā ir galvenā motivācija kaut ko darīt un labākā darīšana ir saimniekošana, saprātīgi izmantojot dabas dotos resursus vidē, kur cilvēks dzīvo.
Nelielas cilvēku daļas īpašs uzturs ir viegli nodrošināms, problēmas rodas masveidā - kad masveidā sāk ēst gaļu katru dienu, kad masveidā sāk dzert šokolādi un vārīt vēžus... kad nav sāta...
Uzskatu, ka samērīga gaļas lietošana uzturā Latvijā pieder pie saprātīgas saimniekošanas un dabas resursu pilnvērtīgas izmantošanas (un nestāstiet man par lielražošanu un lētas gaļas fabrikām, labi saprotat, ka ne jau to es biju domājusi).
Ciest nevaru globalizāciju un garu pārtikas ķēdi.. jāiztiek pēc iespējas ar vietējiem resursiem.

 Līga,   12:53:18 31.07.2007 
Es arī arvien vairāk sajūtu gaļas smaku. Agrāk tas nebija tik izteikts.

 Eduards,   12:52:55 31.07.2007 
Gugam- Vegānisms nav pārspīlējums, bet atkal jauns līmenis uz priekšu.
Esmu novērojis to,ka daudzi pārliecināti veģetārieši, piemēram, aizbildinoties ar Vēdām , ļoti kritizē vegānismu.
Paradoksāli ir tas,ka liela daļa no viņiem,pirms paši kļuva par veģetāriešiem,tāpat kritizēja veģetārismu :D

 guga,   12:45:12 31.07.2007 
Dalai-lama arī sūdzējās, ka izmēģinājis indiešu veģetāro virtuvi, un tā viņam izsaukusi kuņģa problēmas, tāpēc pārgājis atpakaļ pie tibetiešu tradicionālās virtuves, kas ietver gaļu ne pārāk lielos, bet noteiktos daudzumos. Bet kuņģa problēmas viņš dabūja ne veģetārisma paša kā tāda dēļ, bet tādēļ, ka indiešu tradicionālā virtuve (veģetāra vai neveģetāra, tam šoreiz nebūtu nekādas nozīmes) ļoti kardināli atšķiras no tibetiešu un pirmkārt ar ļoti lielu daudzumu asu garšvielu lietošanu. :))). Ja viņš būtu mēģinājis pielāgot veģetārismu tradicionālajam nedaudz modificējot tradicionālo tibetiešu virtuvi, esmu pārliecināts, nebūtu nekādu problēmu.

Tāpēc arī Māte Jūra saka - virtuve vispār, veģetāra vai neveģetāra, ir ieradums un tikai ieradums.

Cita lieta, ka par uzturvērtību un saturu ir jādomā veģetāriešiem tomēr drusku vairāk kā gaļēdājiem, jo reizēm mazliet vairāk ir jāsalasa pa satāvdaļām, vismaz kamēr mēs vēl nespējam pārtikt tikai no Saules enerģijas un ar fotosintēzi un tiešajām kodolreakcijām savā organismā radīt visu, kas nepieciešams :)))...

 guga,   12:34:49 31.07.2007 
Un vēl varu piebilst, ka veģetārisms pats par sevi neizraisa arī nekādu pārjūtīgumu. Pazīstu cilvēkus, kuri pieturās pie veģetāra uztura arī pavisam ne garīgu motīvu, bet veselības vai kādu citu motīvu vārdā, un jūtīguma ziņā nekādas īpašas izmaiņas no uztura maiņas parasti nav vērojamas.

Un mūsu ģimenē arī mēs esam pavisam parasti cilvēki. Un veģetārisms pats par sevi neko nav ne palielinājis, ne samazinājis, ja neskaita dabisko nepatiku un jūtīgumu pret gaļas smaržu, aromātu, garšu.

 guga, Andrim  12:30:49 31.07.2007 
Muskuļu raustīšanās - tas jau drīzāk izskatās pēc sāls trūkuma organismā, vai veģetatīvām problēmām, ko varēja izraisīt Tevis pieminētie psihofiziskie vingrinājumi. Katrā ziņā ar veģetārismu tam noteikti nav itin nekāda sakara.

 guga, Eduardam, Andrim  12:26:46 31.07.2007 
Jā, protams, labi ir, ja viss notiek dabiski un bez lieka stresa.

Mani bērni nav nekad speciāli baroti ar gaļu, bet nekad nav arī prasījušies pēc tās. Apkārt jau viņa bija visu laiku. Dārziņā mēs aprunājāmies ar audzinātājām, lai nespiež mūsu bērniem ēst gaļu, bet, protams, viņa tur tika gatavota un citi bērni ēda. Tāpat omītes gatavoja sev gaļu kaut bija pieteikts bērniem speciāli nemācīt to ēst. Bet gaļas neēdājiem jau automātiski izstrādājas nepatika pret gaļu diezgan ātri. Nekas taču tur nav patīkams - ne aromāts, ne izskats, nekas. Un vēl jo vairāk mazam bērnam - nekas speciāli tur nav jāmāca. Protams, par uztura vērtību, mikroelementiem, vitamīniem būtu gan veģetāriešu bērniem speciāli jāpiedomā. Uztura teorijas un balanss - par to ir jāzina.

Par vegānu uzturu gan nekad neesmu domāji, tas man liekas nevajadzīgs pārspīlējums - neredzu vajadzību attiekties ne no medus (mūsu uzturā medum ir ļoti liela nozīme, jo citu cukuru lietojam ļoti maz, tikai nedrīkst lietot karsētu medu), ne no piena un tā produktiem. Cita lieta, ka par šo produktu tīrību būtu vēlams īpaši piedomāt.

Andrim! Neredzu nevienu iemeslu kāpēc veģetārs uzturs varētu izsaukt Tevis aprakstītās problēmas. Ja nu vienīgi uzturs vispār ir totāli nabadzīgs, tas tad cits jautājums. Vairums manu draugu un paziņu ir veģetārieši un nevienam nekad nav bijušas nekādas problēmas uztura dēļ.

Cita lieta, ka ir kaut kāds periods, ka, ja jau pieaudzis cilvēks izlemj atteikties no gaļas, to gribās. Zarnu traktā ir specifiskā no gaļas atkritumiem barojošamies mikroflora, un šī mikroflora brēc pēc sava ierastā uztura plus gaļa satur šādas tādas specifiski kairinošas vielas, pie kurām ir pierasts, un sākumā organisms to it kā prasa. Cepeša smarža izsauc vēlmi to nobaudīt utt.

Man gan pašam bija ļoti minimālas problēmas šajā ziņā, bet man nebija problēmu arī atteikties no smēķēšanas, piemēram, bet es zinu, ka cilvēkiem mēdz būt problēmas, un ievērojamas.

Vēlāk, kad izstrādājas nepatika, tad jau vairs nav problēmu. Es pats sākumā vēl kādu laiku lietoju uzturā zivis - varbūt tas atviegloja pāreju.

Jogananda arī savā uztura mācībā saviem Rietumu mācekļiem iesaka pakāpenisku pāreju - sākumā pāriet tikai uz ļoti tīras un kvalitatīvas gaļas veidiem, atteikties no tiem, kas satur rupjas vibrācijas - cūkgaļas, tad liellopu gaļas, palikt sākumā tikai pie putna vai tml., tad atteikties arī no tās pamazām.

 Eduards,   11:55:15 31.07.2007 
Gugam&Andrim- Es gan tomēr domāju,ka visi nevar momentā atteikties no gaļas, ja nav tam gatavi... Dažādās nozīmēs gatavi.
Piemēram, es par veģetārieti kļuvu momentā. Vienkārši vienu dienu kļuvu un viss- bez jebkādas piespiešanās. Acīmredzot-biju tam gatavs. Bet piemēram par vegānu kļūt man vēl pagaidām nav izdevies-bez piespiešanās.

 Līga, Andrim8,   10:10:34 31.07.2007 
Varbūt, ja Tu nebūtu ar tādu degsmi piegājis, būtu labāki rezultāti, būtu arī tagad veģetārietis :))

 Andris 8,   09:48:27 31.07.2007 
Līga.
Nevis ,varētu būt ,bet ir!:)))
Un manā gadījumā ,tas izpaudās īpaši spēcīgi ,jo es tai lietai piegāju ar ar īpašu degsmi!:))))

 Līga,Andrim8,   09:04:43 31.07.2007 
Par to jūtīgumu varētu būt taisnība.

 Līga, Ingam,   09:03:44 31.07.2007 
Kā ozols tad uzvedās?

 Andris 8,   08:53:45 31.07.2007 
Vienu ziemu ,gadus septiņus atpakaļ ,biju bez darba ,un varēju atļauties ar sevi šo to paeksperimentēt .Nolēmu pilnībā atteikties no gaļas ,un ēdu tikai veģetāru barību .Iesākumā vēl veicu badošanās kūri ,7 dienu garumā ,plus vēl pildīju dažus visai iedarbīgus psihofiziskus vingrinājumus.Rezultāts pēc 10 dienām bija tāds ,ka kļuvu ļoti jūtīgs ,vārdu sakot ļoti saasinājās ekstrasensorā uztvere ,un radās vēl dažas nepatīkamas problēmas ,kuru dēļ pārtraucu viņgrinājumus .Bet pārjūtīgums saglabājās un dažu muskuļu grupu raustīšanās arī!:))))Es nodomāju ,nu vienreiz ir ziepes!!
Atsāku normāli ēst ,arī gaļu ,un pāris dienās viss bija OK.Tā beidzās mana veģetārā prakse .:))Veģetārieši var domāt ,ka gaļas ēšana ir pretdabīga ,bet es tā nedomāju ,jo dabā visi pārtiek viens no otra !Tāds ir mans uzskats ,un pēc tā arī dzīvoju .

 guga, Andrim  01:07:10 31.07.2007 
Un gaļa nevar būt nepieciešama ne pēc kādiem krietērijiem. Cita lieta, ka viņa var būt pierasta, un bez tā, kas pierasts, iztikt grūti.

 guga, Eduardam vēl  01:05:43 31.07.2007 
Domāju, ka mani bērni varētu būt apmēram Tavā vecumā - kurš vecāks, kurš varbūt kādu gadu jaunāks :))).

 guga, Eduardam  01:04:28 31.07.2007 
Jā, es arī varu teikt. Mūsu ģimene ir veģetārieši jau no tās izveidošanās brīža, bērni ir uzauguši kā vegētārieši, un nekādu problēmu nav :))).

 Eduards,   22:06:25 30.07.2007 
Andrim- Kas Tavuprāt ir ''dabīgs''? Labi, Tev viņa šobrīd ir nepieciešama- tas ir saprotams,tikai nevajag teikt,ka tas ir normāli un ''pareizi''.
Veģetārisms&vegānisms ir garīgās pilnveidošanās daļa. ļoti nozīmīga daļa.
Pats jau esmu veģetārietis teju 1 gadu.
Nekādu problēmu nav.

 Andris 8,   20:32:02 30.07.2007 
Ir barības ķēde ,un gaļas ēšana ir dabīga lieta .Man ,piemēram ,gaļa ir nepieciešama .Bet jāpiekrīt Gugas teiktajam par gaļas iegūšanas paņēmieniem un par attieksmi vispār!

 Ings,   19:17:33 30.07.2007 
Starp augu un dzi'vnieku nav bu'tisku ats'kiri'bu,bu'ti'ba' vaira'k ir kope'ja' neka' ats'kiri'ga'.Ir tac'u ari' milzums tautas dziesmu par augu un cilve'ku savstarpe'ja'm attieci'ba'm visdaz'a'da'kos li'menos,pamata' cilve'kam ir laba'ki kontakti un savstarpe'ja' sapra'sana's tie'si ar augu valsti.Proble'ma ir ta', ka ir atmirus'i kontakte's'ana's kanali.Starp citu ozols momenta'ni pasaka vai zem vina vainaga ir sieviete vai virietis.Ta'tad jauta'jums paliek-ko lai e'du?

 guga, Modrim  13:38:15 30.07.2007 
Manā uztverē un arī izjūtā neatkarīgi ne no kādiem karmiskajiem parādiem vai ideoloģijām gaļas uzturs cilvēkam ir iespējama, bet zināmā nozīmē pretdabisks.

Jebkurā gadījumā tas ir ieradums un ne nepieciešamība. Dzīvnieku vardarbīga nogalināšana pati par sevi nav dabisks process, normālam cilvēkam tā nesagādā nekādas patīkamās emocijas. Protams, tās emocijas var apspiest, nolikt kaut kur apziņas apslēptajos kaktiņos, padarīt nogalināšanu par ieradumu utt.

Un protams, karavīram ir jāmāk nogalināt, un saskaņā ar senajām tradīcijām karavīram, piemēram, arī piedalīties medībās ir dabiski un nepieciešami, jo tas nodrošina nepieciešamo iemaņu iegūšanu. Tomēr pat tad gaļas uzturs absolūti nav nepieciešams, izņemot varbūt retus ārstniecības vai citus tml. cēloņus.

Šodienas civilizācija cilvēku barībai arvien vairāk un vairāk ievieš arī pilnībā nedabiskus gaļas iegūšanas paņēmienus, tāpat kā piena, medus un visa pārējā. Lielās lopu fermas, kur dzīvniekus tur nepiemērotos un nedabiskos apstākļos, lai tikai iegūtu maksimālo 'izejas produktu', piena lopu turēšana tikai 4 gadus pēc tam tos sūtot pa taisno uz kautuvi, visu infekcijas slimību gadījumā (neatkarīgi no ārstējamības vai neārstējamības) visu lopu iznīcināšana, bišu saimju turēšana tikai sezonu pēc sezonas beigām tās vienkārši likvidējot utt. Tas viss parāda dziļas problēmas cilvēces uztura filozofijā un cilvēku domāšanā vispār.

No šī viedokļa tā saucamā 'Zaļā filozofija' visos tās variantos ir vismaz solis pareizā virzienā.

 Eduards,   09:08:14 30.07.2007 
RV- Pirms nedéljas nomainiijaas tieshraides links,varbuut tu veel meegini ar veco...
Visa informaacija par to, kas , kur un kad regulaari tiek atjaunota muusu maajaslapaaa...
Radio NABA- Man nebija laiks turpinaat regulaarus braucienus uz Riigu, lai veidotu n-tos demo raidiijumus un tad ''varbuut'' tiktu pie eetera - 1 h nedeeljaa.
Jau sen man bija doma par atsevishkju radio staciju, tachu, ieprieksh taaa likaas nerealizeejama lieta deelj daargajaam tehnikaam.
Tagad tehniskaa puse ir veiksmiigi atrisinaaata.

 RV, Eduards  09:00:28 30.07.2007 
Iad piedod man, droshi vien tehnisku iemeslu deelj man neraida, palureeshu kas un kaa..
Tu netbildeeji, kaapeec Tev nojuka 'Radio Naba'?

 Eduards,   08:23:04 30.07.2007 
RV-Radio EIPI raida 24 stundas diennaktī, nu jau 3 nedēļu,tākā satraukumam nav absolūti nekāda pamata ;).

 RV, Eduards  08:18:05 30.07.2007 
Kaapeec tava vadiitaa radiostacija neraida 24 stundas dienaktii?Kaa tad palika ar 'Radio Naba', sakasiijies ar vinjiem???

 Eduards,   21:10:05 29.07.2007 
Modri- Atkal Tu visu tādās robežās skati.

Dzīvnieks-Cilvēks- tas viss ir nosacīti. šodien dvēsele dzīvnieka ķermenī- rīt jau cilvēka!

 Modris,   01:16:00 29.07.2007 
Varētu jau pajautāt arī savai dabai, ko tā 'domā' par šo jautājumu. Ja tuvojas 1. iesvētīšanai, cilvēkam vairs gaļa negaršo, pirms tam - nevajadzētu sevi mocīt ar kondicionētu priekšstatu kultivēšanau un varmācīgi uzspiest savai dabai tai nepiemērotas lietas. No karmiskā viedokļa - dzīvnieki miljoniem gadu ir bijuši varenāki par cilvēkiem , medījuši tos un izmantojuši savā uzturā, reizēm pat novedot cilvēkus pie iznīcības robežas, tādēļ dzīvnieku valstības karmiskais parāds cilvēcei ir liels. Mācekļi neēd gaļu nevis tādēļ, ka to nedrīkstētu, bet gan tādēļ, ka viņiem tā nav piemērota, negaršo, riebjas... citiem tā nekādi nekaitē, pat stimulē tās enerģijas, kuras viņiem dotajā attīstības pakāpē ir nepieciešamas. Katrā ziņā veģetārismam nevajadzētu kļūt par ideoloģiju, tāpat kā seksualitātei (kura gan par tādu ir kļuvusi kristīgo aizspriedumu dēļ).