Vitamīni veģetārā uzturā

Vitamīni ir organiskas vielas, kas nepieciešamas cilvēka organisma dzīvības procesu norisei. Veģetāriešu uzturā vitamīnu parasti ir vairāk nekā visēdāju uzturā, jo visvairāk vitamīnu atrodas tādos veģetāriešu iecienītos produktos kā pākšaugi, rieksti, augļi un dārzeņi. Turklāt, gatavojot ēdienu, daļa vitamīnu iet zudumā, un gaļa, kā zināms, pirms lietošanas uzturā praktiski vienmēr tiek termiski apstrādāta.

Vitamīni ir organiskas vielas, kas nepieciešamas cilvēka organisma dzīvības procesu norisei. Veģetāriešu uzturā vitamīnu parasti ir vairāk nekā visēdāju uzturā, jo visvairāk vitamīnu atrodas tādos veģetāriešu iecienītos produktos kā pākšaugi, rieksti, augļi un dārzeņi. Turklāt, gatavojot ēdienu, daļa vitamīnu iet zudumā, un gaļa, kā zināms, pirms lietošanas uzturā praktiski vienmēr tiek termiski apstrādāta.


Jāņem vērā, ka A, D, E un K vitamīns šķīst taukos, bet pārējie vitamīni šķīst ūdenī. Taukos šķīstošo vitamīnu uzsūkšanai ir nepieciešami tauki (kurus bez problēmām var uzņemt ar augu valsts produktiem). D vitamīna apgādē uzturam nav liela nozīme, svarīgāka ir pietiekami ilga atrašanās saules gaismā.


Sabalansēts veģetārs uzturs pilnībā nodrošina ar visiem cilvēka organismam nepieciešamajiem vitamīniem. Gaļā ir daudz B grupas vitamīnu, taču šo vitamīnu netrūkst arī tādos produktos kā maize, auzu pārslas, pupiņas, zirņi un kartupeļi. Turklāt jāņem vērā, ka vislielākā dažādu vitamīnu koncentrācija ir liellopu un cūku aknās un nierēs, kurās bez vitamīniem uzkrājas arī tādas toksiskas vielas kā smagie metāli un pesticīdi. Tādēļ jāšaubās, vai, ēdot subproduktus nolūkā uzņemt organismam nepieciešamās uzturvielas, iegūtais labums pārspēj uzņemto kaitīgo ķīmisko vielu radīto ļaunumu.


Praktiski visus nepieciešamos vitamīnus cilvēks var uzņemt ar augu izcelsmes produktiem. Ir divi izņēmumi – D un B12 vitamīns – šos vitamīnus augi nesintezē. Kā jau tika minēts, nepieciešamo D vitamīna daudzumu organismā var nodrošināt, pietiekami uzturoties saulē. Ādā uzkrājas D vitamīna rezerve, – vasarā pietiekami daudz uzturoties saulē, veselam cilvēkam ar D vitamīna rezervi pietiek visai ziemai.


B12 ir vienīgais vitamīns, kuru nespēj veidot ne augi, ne dzīvnieki; šo vitamīnu spēj sintezēt tikai mikroorganismi. Galvenais šī vitamīna avots mūsdienu cilvēka uzturā ir dzīvnieku izcelsmes produkti, tomēr B12 vitamīnu var uzņemt, arī ēdot svaigus, nemazgātus zaļumus, dārzeņus, augļus un ogas (vitamīns tiek uzņemts ar baktērijām, kas atrodas uz augiem) un dzerot svaigu akas vai avota ūdeni, kā arī ar dažiem raugiem un ieraugiem. B12 vitamīnu sintezē arī baktērijas, kas atrodas cilvēka organismā, taču vairums zinātnieku uzskata, ka vitamīna sintēze notiek pārāk tuvu resnās zarnas lejasgalam, lai to būtu iespējams absorbēt.


Ieteicamā B12 vitamīna dienas deva ir niecīga: tikai 2-3 mikrogrami. Turklāt lielāko daļu no šī vitamīna organisms izmanto atkārtoti – vēlreiz absorbē, nevis izvada. Ar vesela cilvēka organismā esošo B12 vitamīna rezervi parasti pietiek vairākiem gadiem, tādēļ regulāra šī vitamīna uzņemšana nav obligāta.


vegetarisms.lv


14.11.2008

Komentāri:

 nerrs,   02:23:03 31.12.2008
78.84.0.103

Domāju ,ka 47% izsaka visu .:)

 skauts, Girtam,   14:33:50 18.12.2008
87.226.70.165

Kāda tam starpība? Testā atbilžu variantos var ierakstīt 'da jebko' - reliģisko, rases, profesijas, dzīves uztveres... piederību, tev tik atliek izvēlēties. Bet, ja tev nav skaidrs, kas ir veģetārisms nevaru palīdzēt, droši, eksperimenta veicējiem bija skaidrs.
Nevajadzētu veģetārismu maisīt kopā ar vegānismu.

 Girts Skautam,   07:22:46 18.12.2008
80.232.155.227

Tie pētnieki veģetārismu uzskatīja par profesiju (blakus dziedātajiem, skolotajiem, politiķiem) vai kā??

 skauts,   13:16:59 16.12.2008
87.226.70.168

2006. gadā veiktajā pētījumā britu zinātnieki atklāja, ka bērni ar augstu inteliģenci izaugot bieži kļūst par ...

Pētījuma vadītāja ir doktore K. Geila (K. Gale). Zinātnieku grupa uzmeklēja 8000 pieaugušo, kuri dzimuši 1970. gada aprīlī un desmit gadu vecumā izpildījuši inteliģences testu. Pētījuma veicēji atklāja, ka labāko rezultātu īpašnieki, izaugot ir kļuvuši par veģetāriešiem.

Dziedātājiem (7 %)
Veģetāriešiem (33 %)
Skolotājiem (13 %)
Politiķiem (47 %)
No draugiem.lv brain tematiskā spēle 'Indigo bērni'.
Dīvaini, ka tik maz piekritēju, bet mana atbilde bija - par dziedātājiem :))

 Valters,   09:28:00 02.12.2008
78.84.38.50

vegetarisms.lv par daudzās lietām sniedz sadomātu un nekorektu informāciju. Tikko publicēju rakstu Neatkarīgās pielikumā 'Mēs', kur aplūkoju 7, nosacīti par mītiem nodēvētus, ar veģetārismu saistītus priekšstatu kopumus:
http://www.nra.lv/zinas/12766-man-ludzu-bez-galas-piena-olam-medus.htm

 Ings,   19:28:36 16.11.2008
84.237.224.65

Cilvēkēdājiem arī labāk garšo veģetārieši

 guga,   18:05:52 15.11.2008
62.85.19.217

Nebūtu slikti, ja šeit tiktu izvērsta saruna un nopublicēts par uztura teoriju plašāk un no dažādiem aspektiem. Es domāju par tādām lietām kā makro- un mikroelementi, uztura pamatkomponentes - olbaltumi, tauki, ogļhidrāti, tad visas tās smalkās lietas arī mazliet - kā fermenti, transporta elementi, enerģētiskie procesi šūnās, kas ir dopings un kā darbojas dažāda tipa dopings un kāpēc dopings ir slikts utt. Principā veģetārietim, protams, ir jādomā drusku vairāk par sava uztura sabalansēšanu kā gaļēdājam, jo gaļā, protams, ir toksīni un stresvielas, kas izdalās dzīvnieka nogalināšanas procesā un arī vēl šādas tādas pavisam ne ļoti labas vielas, bet tā vai citādi, par cik to audu struktūra ir pamatos tāda pati kā cilvēkam, tur ir arī viss cilvēka organismam vajadzīgais. Cita lieta, ka dzīvnieku miesas barība cilvēkam tomēr nav nepieciešama, lieliski var iztikt bez dzīvnieku miesas ēšanas, tomēr, lai kaut vai bērni augot par veģetāriešiem būtu veseli un jaunajām māmiņām veģetārietēm nebūtu problēmu, ir mazliet jāpiestrādā pie pilnvērtīga uztura.

 homosapiens,   10:29:51 14.11.2008
83.99.184.165

Mēs mīlam dzīvniekus, bet vai mīlestībai vienmēr jāiet caur vēderu?